FANDOM

Mal:Kursiv tittel Mal:Infoboks film Det magiske sverdet (originaltittel: Quest for Camelot) er en amerikansk animasjonsfilm fra 1998.

Om filmen Rediger

Filmen er regissert av Frederik De Chau etter romanen The King's Damosel av Vera Chapman. Jessalyn Gilsig, Cary Elwes og Gary Oldman er blant hovedstemmene.

Filmen hadde norsk premiere 25. september 1998.

Handling Rediger

Den eventyrslystne gårdsjenta Kayley har i hele sitt liv drømt om å bli ridder av det runde bord i Camelot, akkurat som sin far, Lionel, som ble drept i kamp da hun var barn. Kayley er i ferd med å bli voksen, og har fortsatt den drømmen i behold. Så kidnappes moren Juliana av den onde Ruber, en av Lionel gamle kolleger ved det runde bord og som også var den som drepte ham. Han har i årevis har planlagt å drepe kong Arthur og ta over Camelot, noe som potensielt kan forandre verden som alle kjenner den. Juliana inngår i hans siste plan om å omsider realisere det, som for øvrig også inneholder å stjele kongens verdifulle sverd, Excalibur, som imidlertid forsvinner når Ruber prøver å stjele det.

Kayley greier så vidt å slippe unna, og nå må hun nå Camelot for å finne Excalibur før Ruber og hans menn, og deretter advare kong Arthur. For å gjøre det må hun gjennom Den forbudte skogen, som inneholder mange dødelige farer. Underveis i skogen møter hun på den unge og kjekke, men blinde Garrett som har en komplisert bakgrunnshistorie, samt den tohodede og konstant uenige dragen Devon og Cornwall, som hun legger ut på reisen sammen med.

Rolleliste (stemmegivere) Rediger

Original versjon Rediger

Sangstemmer, original versjon Rediger

Norsk versjon Rediger

Eksterne lenker Rediger

Mal:Autoritetsdata